Sådan undgår du skuldersmerter, når du cykler

0

Har du problemer med at få ondt i skuldre og nakke under og efter cykling? Du er bestemt ikke alene. Rigtig mange cykelmotionister har problemer med store smerter i skuldre og nakke efter en lidt længere tur på cyklen.

Heldigvis er der en række metoder du kan gøre brug af, hvis du gerne vil smerterne til livs. Inden disse metoder ”afsløres” kan du læse lidt om, hvorfor du egentlig får ondt i dine skuldre- og nakkemuskler.

Derfor får du ondt i skuldre og nakke

Du er ikke vant til belastningen under lange ture

Langt de fleste får ondt i skuldre og nakke på cykelture med mange kilometer. Denne smerte opstår typisk, fordi din krop herunder nakke og skuldre ikke er vant til den belastning som en lang cykeltur giver.

Du sidder forkert på cyklen

En anden grund til, at du får ondt i nakke og skuldre skyldes, at du ganske enkelt sidder forkert på cyklen. Stort set alle cykelmotionister sidder på den ene eller anden facon på en forkert indstillet cykel – og det er altså noget, der kan give smerter og ikke mindst skader. For at komme dette problem til livs anbefales et bikefit. Læs mere om bikefit længere nede på siden.

En for tung hjelm kan irritere nakkemusklerne

Tro det eller ej, men en for tung hjelm kan faktisk også være til grund for ondt i nakke og skuldre. Derfor er det måske værd at overveje at købe en såkaldt letvægtshjelm fra en af de helt store mærker. Dog skal du være opmærksom på, at denne type hjelm typisk er markant dyrere end andre, men du slipper så med stor sandsynlighed for smerterne i nakken og skuldrene.

Sådan kommer du skuldersmerterne til livs

Få hjælp af Global Cycling Network/GCN

GCN har lavet en glimrende video om, hvordan du som cykelrytter undgår skuldersmerter. Se den herunder.

Invester i et bikefit

Det er ikke for sjov, at et bikefit bliver betegnet som en af de bedste investeringer du kan foretage dig som cykelrytter – og det er ligegyldigt om du er fuldtids-professionel eller lige er startet med at cykle på motionsplan.

Med et bikefit får du indstillet din cykel 100% efter dine kropsmål, hvilket i høj grad minimerer risikoen for skader og ikke mindst smerter i skuldre og nakke. Et bikefit koster ca. et par tusind kroner og er uden tvivl pengene værd, hvis du gerne vil cykle så komfortabelt og effektivt som muligt.

Begynd at strække ud

Brug lidt tid på udstrækning. Når du er færdig med at cykle, er det en stor fordel at bruge 5-10 minutter på at strække ud. Udstrækning af bl.a. nakke og skulderen vil gøre musklerne mere fleksible og bevægelige, hvilket har en positiv effekt på din evne til at ”holde de lange ture ud”.

Du kan i øvrigt læse meget mere om udstrækning her.

PS: En god omgang massage kan i den grad også hjælpe på dine smerter.

PPS: Bogen “Cykling & Anatomi” kan uden tvivl også hjælpe dig af med smerterne og gøre dig mere smidig og fleksibel på cyklen.

Har du flere gode råd?

Hvis du har flere gode råd til, hvordan du som cykelrytter undgår skulder- og nakkesmerter, så er du mere end velkommen til at dele ud af dine råd i kommentarboksen herunder.

Del med dine venner:

Skriv en kommentar