Snacks der øger din præstation på cyklen

0

Små mellemmåltider er lige så vigtige en del af kosten, som de store hovedmåltider, der ligger basen for dagen. Især hvis du dyrker meget motion, er det vigtigt at have energilageret tanket op – både før og efter du har givet den gas i pedalerne.

Har du været ude på en cykeltur, hvor du har forbrændt en god mængde kalorier, er det vigtigt få energilagret fyldt op efter træningen, så det ikke er muskler, men fedt der forbrændes. Et stykke frugt kan dæmpe sulten, men for cykelmotionisten kræves der mere for at holde hjulene i gang.

Løsningen til dig, der er på farten

De fleste, der har en travl hverdag, kan ofte have svært ved at have lækre mellemmåltider parate, til når sulten mælder sig efter en lang cykeltur. Er tiden knap, kan en energibar og en banan, holde den lille sult af banen. Energibarer kan fås i mange forskellige variationer; nogle med særligt højt fiberindhold, andre med ekstra proteiner.

Til dig der kører cykelløb, hvor intensiteten er høj, kan det især være en fordel at vælge energibaren med et højt fiberindhold, så du undgår at ramme den berømte ”mur”, hvor trætheden overvinder musklerne og du må give op. Bananens høje indhold af sunde fedtstoffer sørger for, at du ikke går sukkerkold efter et cykeltræningen, hvilket kan hjælpe til med at reducere efterfølgende muskeltræthed. Og så er bananen nem at have ved hånden, da den hverken skal skylles eller skæres!

Også smoothies samt nødder er ideelle snacks for dig, der altid er på farten. Med smoothies og nødder har du en snack, der ikke kræver alverdens tid, hvad tilberedning angår. Der findes et stort udbud af smoothies i forskellige smagsvarianter. Det samme gælder nødder. Begge dele tåler at ligge længe i tasken, så det eneste du skal gøre er blot at købe en god smoothie og nogle sunde nødder. Her er dog vigtigt at være opmærksom på varedeklamationen, da nogle smoothies i højere grad minder om juicer med et højt sukkerindhold, hvilket dog ikke øger dine præstationer mellem cykelturene. Få gode tips og tricks til nemme snacks, der holder dig kørende, samt et stort udvalg afcykelsko, tilbehør og meget mere på cyclingshop.dk.

Sundhedsboom i en skål

Har du været ude og bestige stejle bakker, trænger lårmusklerne til ekstra protein, således at du kan opnå en vellykket restitution. En anden måde hvorpå energi og protein kan kombineres i en snack, er ved disse tre gyldne ingredienser, som enhver cykelsportsudøver bør kende til: Mysli, skyr og æbler. Denne snack giver ikke bare en god mæthedsværdi, men giver dig også et højt indtag af proteiner og fornyet energi takket være skyrens høje proteinindhold samt mysliens og æblets høje indhold af forfriskende antioxidanter. Dog er denne snack ikke velegnet til at stille den hungrende sult, der kan opstå mellem hovedmåltider, men er derimod perfekt som restitutionsmåltid. På Cyclingshop er der desuden en række gode råd til, hvordan du laver det perfekte restitutionsmåltid.

Bland-selv-snack til den fantasifulde

”Husk at få seks om dagen” lyder sloganet fra sundhedsstyrelsens kampagne, der opfordrer danskerne til huske at få rigeligt med frugt og grønt. Dette slogan kan du nemt efterleve med bland-selv-snacken. Alt hvad du behøver er 3 stykker frugt, som du selv vælger, samt en lille håndfuld mandler. Disse skal blot skæres ud og blandes sammen, og hermed har du naturens svar på bland-selv-slik. Denne snack er ideel for både dig, der har en sød tand og for dig, der ønske at holde immunforsvaret oppe. Dog kan frygtsyren og mandlernes fibre forstyrre maven, hvis du planlægger at sætte dig i sadlen efter denne snack. Derimod er denne snack bedst, hvis blodsukkeret er lavt efter en cykeltur, der har budt på action.

High-fat-low-carb

Motionscykler du for vægttabets skyld? Så skal du kigge efter snacks, der indeholder færre kulhydrater og flere sunde fedtstoffer. En sådan snack der kan holde den lille sult (som i øvrigt inviterer til overspisning!) kunne være en avocado og en skefuld hytteost. Kombinationen af makronæringsstofferne er optimal for dig, der ønsker at opnå en solid mæthedsfornemmelse for få kalorier!

Del med dine venner:

Skriv en kommentar