Vinterbadning hjælper dig med at restituere bedre

0

Efter en hård træning følger god restitution. Det er afgørende for din krop, at den får nok hvile efter træning – særligt hvis du er ny i træningen, hvor skader hurtigt kan melde sig uden den rette hvile. Men hvis du som mange andre elsker din træning og gerne vil gøre det til en fast, daglig vane, så kan hviletiden måske være frustrerende.

Med vinterbadning, hjælper du kroppen på vej i processen med at restituere.

Du kender måske allerede følelsen. Det kolde gys, når du sænker kroppen i iskoldt havvand. Kroppen, der ryster, blodet der pumper rundt i kroppen, og vejrtrækningen, der sætter i galop, når du træder op af stigen på badebroen eller går hastigt gennem det kolde sand mod dit varme tøj. Vinterbadning sætter gang i systemet, og en effekt af dette er, at din krop bliver bedre til at restituere.

Når du vinterbader, så får kroppen et kuldechok. Og den hurtige nedkøling af huden, som sker i kontakten med det kolde vand, gør vejrtrækningen hurtigere og mere intens. Præcis ligesom du kender det fra et hårdt træningspas, en løbetur eller en time på spinningcyklen.

Derfor kan du med fordel bruge vinterbadning som en del af din træningsrutine – om du træner regelmæssigt eller blot løber en tur fra tid til anden. Det er nemlig dokumenteret, at kuldechokket, som kroppen udsættes for ved vinterbadning, gør restitutionen kortere efter træning. Vinterbadning hjælper simpelthen kroppen til at hele og bidrager til at forhindre de ømme muskler.

Årsagen er blandt andet, at vinterbadning, ligesom et koldt brusebad eller et dyp i et andet koldt bassin, kan være med til at dæmpe inflammationstilstande i kroppen. Som du måske kan huske fra biologitimerne, er mælkesyrer årsag til ømhed efter træning. Og en kold dukkert hjælper blandt andet netop mælkesyrer med at forlade kroppen hurtigere. Princippet er lidt det samme, som når du får lyst til et køligt bad efter en time i fitnesscentret. Eller når du er færdig i brusebadet og skruer termostaten helt til højre og lader det koldt vand strømme over hovedet i et kort gys.

Badning i koldt vand betyder desuden, at kroppen bliver bedre til at tilpasse sig til omgivelsernes temperaturer. Også når du er færdig med at bade. Derfor kan man opleve, at vinterbadning er godt, hvis du for eksempel er kuldskær.

Vinterbadning kan med fordel kombineres med en tur i sauna, som også kan hjælpe kroppen til at slappe af. Varmen fra saunaen har en afslappende effekt for musklerne, så længe man sidder i den, og vekslingen mellem kulde og varme kan føles rigtig godt, når det kommer til at slappe af og komme lidt ned i gear.

Du kan overveje at skifte den traditionelle sauna ud med et infrarødt saunatæppe. På den måde har du en mere fleksibel mulighed for at varmen kroppen op efter et koldt dyp i vandet.

Vinterbadning er sundt. For kroppen og for sindet.  Der er masser af gode grunde til at overvinde frygten for det kolde vand. Og når du først er kommet i gang, måske endda har skabt en vane, så er det svært at stoppe igen. Så tag din bademakker under armen og tag afsted – dét kommer du ikke til at fortryde.

Del med dine venner:

Comments are closed.