Vælg den rigtige sadel og undgå impotens

0

Som cykelrytter er valg af saddel utrolig vigtig. Du kan nemlig få problemer med potensen, hvis du for eksempel vælger en sadel, der er for smal. Det siger Thomas Bundgaard, uddannet fysioterapeut og indehaver af firmaet Velofit, der tilbyder bikefitting til motionister og professionelle cykelryttere.

Ifølge Thomas Bundgaard er det omkring halvdelen af alle cykelryttere, der oplever irritation i mellemkødet. For mænds vedkommende kommer det til udtryk i form af manglende potens, og for kvinders vedkommende i form af følelsesløshed i skridtet.

Mange vælger fejlagtigt at ignorere problemet, da de ser det som en naturlig følge af det at køre på cykel, og konsekvensen bliver i værste tilfælde en permanent skade som for eksempel at miste potensen. For mange mænd kan det være pinligt at tale om, men faktum er, at hvis de får den rigtige sadel og lærer at sidde korrekt, kan de undgå at få problemer.

Afmål siddeknude-afstanden

For at finde en perfekt sadel, der ikke generer, skal man måle afstanden mellem siddeknuderne. Thomas Bundgaard hjælper med dette på sin bikefit-klinik i Aarhus ved hjælp af et såkaldt ”Ass-O-Meter”. Man kan også måle det selv ved at tage et par løstsiddende bukser på, sætte sig på et stykke bølgepap og måle afstanden mellem de to afmærkninger på det bredeste punkt.

Ikke et nyt fænomen

At cykling kan medføre impotens, er imidlertid ikke nogen ny opdagelse. Allerede i 2002 viste en undersøgelse fra urologisk afdeling på Universitetshospitalet i Köln, at cykelsadlen får trykket i mandens penis til at falde markant. Hvis man cykler meget, kan det derfor have negative konsekvenser for rejsningen, lød det i undersøgelsen.

Tag dine forholdsregler

Udover at få taget det rigtige mål til en saddel, findes der andre tiltag, man kan gøre for at nedsætte risikoen for at udvikle rejsningsproblemer. Man kan for eksempel:

  • Rejse sig op i sadlen en gang imellem – det øger ilttilførslen til penis
  • Holde pauser
  • Bruge rigtige cykelshorts med polstring
  • Sørge for ikke at lægge sig foroverbøjet i sadlen – det øger presset på penis

Nedenfor kan du få flere tips til at undgå rejsningsproblemer, når du cykler.

http://www.121doc.dk/images/blog/P2_Infographic_121doc_dk_cycling.jpg
Del med dine venner:

Skriv en kommentar